صفری مدیر دبستان شاهد شهید جهانیان فریدونکنار از احیای زبان مازندرانی با طرح سه‌شنبه‌های مازنی خبر داد.

صفری مدیر دبستان شاهد شهید جهانیان فریدونکنار از احیای زبان مازندرانی با طرح سه‌شنبه‌های مازنی خبر داد.

میرحسن صفری مدیر دبستان شاهد شهید جهانیان فریدونکنار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: گویش‌های محلی گنجینه‌هایی هستند که بخش عظیمی از فرهنگ کشور را حفظ کرده‌اند و ما در استانی قرار داریم که یکی از بهترین گویش‌ها را به خود اختصاصی داده است.

وی افزود: بخشی از گویش‌های محلی مانند گویش اصیل مازندرانی که در کنار زبان فارسی قرار گرفته‌اند، در حال از بین رفتن هستند و بی‌شک احیای آنها در غنای فرهنگ و ارتقای آن بسیار موثر است.

مدیر دبستان شاهد شهید جهانیان فریدونکنار با اعلام این تصمیم که سه‌شنبه‌ها در این مدرسه تمام فعالیت‌ها با گویش مازندرانی صورت می‌پذیرد گفت: با توجه به ضرورت حفظ اصالت و فرهنگ اصیل مردم مازندران تصمیم بر این شد تا تمام فعالیت این مدرسه در سه‌شنبه هر هفته با گویش مازندرانی صورت پذیرد.

صفری با تاکید بر اینکه این اقدام از بمناسبت هفته مازندران برنامه‌ریزی شده است، گفت: گام اول اجرای این طرح سه‌شنبه ۱۶ آبان همزمان با هفته مازندران در دبستان شهید جهانیان آغاز خواهد شد و تا پایان سال تحصیلی با عنوان [سه‌شنبه‌های مازنی] اجرا خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: این طرح تحت عنوان جغرافیای استان و شهرستان فریدونکنار مطرح شد و حتی دستورالعمل مدون اجرایی آن نیز در حال تدوین است و قرار است به صورت یک کتاب در اختیار دیگر مدارس قرار گیرد تا این طرح بومی و اختصاصی در دیگر مدارس شهرستان و استان اجرا شود.

مدیر دبستان شاهد شهید جهانیان فریدونکنار در پایان تصریح کرد: برای گویش های محلی از جمله گویش مازنی و استفاده آن در مدارس باید زیرساخت‌های لازم تامین شود که از جمله آن زیر ساخت‌ها، بحث خط و نوشتن است تا گویش ها در کشور پویا شوند که به دلیل حساسیت این موضوع، تلاش بسیاری را می‌طلبد و ما در پی آن هستیم تا در بالاترین سطح کیفیت انجام پذیرد.