ساحل خبر |  کاروان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران امسال هم با حضور پررنگ مازندرانی‌های کشتی‌بلد راهی مسابقات جهانی شد؛ هشت آزادکار و ۲ فرنگی‌کار از مازندران نیمی از ۲۰ ملی‌پوش کشتی ایران در رقابت‌های جهانی صربستان را تشکیل می‌دهند تا باز هم مازندران در رقابت‌های معتبر کشتی جهان پرچمداری کند.

ساحل خبر |  کاروان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران امسال هم با حضور پررنگ مازندرانی‌های کشتی‌بلد راهی مسابقات جهانی شد؛ هشت آزادکار و ۲ فرنگی‌کار از مازندران نیمی از ۲۰ ملی‌پوش کشتی ایران در رقابت‌های جهانی صربستان را تشکیل می‌دهند تا باز هم مازندران در رقابت‌های معتبر کشتی جهان پرچمداری کند.

مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی سال ۲۰۲۳ که قرار است از ۲۵ شهریور تا ۲ مهر در بلگراد پایتخت صربستان برگزار شود، برای مازندرانی‌ها مانند ادوار گذشته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از قطب کشتی ایران در این رقابت‌ها ۱۰ کشتی‌گیر روی تشک می‌روند. به عبارتی دیگر نیمی از کاروان کشتی ایران را مازندرانی‌ها تشکیل می‌دهند که هرچند برای کشتی‌دوستان این استان اتفاق جدیدی نیست، اما همیشه پرهیجان و داغ و حساس است.

مازندران که همواره به ویژه در کشتی آزاد سردمدار و پرچمدار کشتی ایران بود، امسال نیز در ترکیب تیم ملی کشتی آزاد هشت نماینده دارد که همگی در قامت مدعیان جدی کسب مدال پا به میدان جهانی بلگراد می‌گذارند. البته اگر کامران قاسم‌پور در بند مصدومیت نمی‌افتاد و جایش را به علیرضا آذرپیرا نمی‌داد، برای نخستین بار در تاریخ کشتی ایران، تعداد مازندرانی‌های تیم ملی کشتی آزاد از هشت نفر هم فراتر می‌رفت و به ۹ نفر می‌رسید تا رکوردی جدید از صلابت و اقتدار کشتی آزاد مازندران در تاریخچه کشتی ایران و مسابقات جهانی ثبت شود.

این سومین سال پیاپی است که از مازندران هشت آزادکار در ترکیب تیم ملی کشتی ایران قرار دارند این استمرار بیانگر حفظ شرایط مطلوب کشتی استان با وجود همه کاستی‌های زیرساختی و امکاناتی موجود است.

میلاد والی‌زاده از فریدونکنار، رضا اطری از بابل، رحمان عموزاد خلیلی از خلیل‌شهر بهشهر، امیرمحمد یزدانی از جویبار، محمد نخودی از جویبار، حسن یزدانی از جویبار، مجتبی گلیج از تنکابن و امیرحسین زارع از آمل هشت مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ صربستان هستند. در تیم ملی کشتی فرنگی نیز که با اندیشه‌ها و سرمربیگری حسن رنگرز، چهره نوشهری و نام‌آشنای کشتی فرنگی عازم بلگراد می‌شود، ناصر علیزاده و محمدهادی ساروی ۲ فرنگی‌کار اهل آمل حضور دارند و امیدهای کسب مدال هستند.

میلاد والی‌زاده -۵۷ کیلوگرم
جدیدترین عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران است؛ ۱۸ ساله و اهل فریدونکنار. شهری که سال‌ها پیش عباس حاج‌کناری از آن به کشتی جهان معرفی شد و توانست طلای مسابقات جهانی ۱۹۹۷ در کراسنویارسک و نقره مسابقات جهنی ۱۹۹۸ تهران را به نام خود کند. حالا از همان شهر جوانی جویای نام و پدیده‌ای در کشتی آزاد ایران قد علم کرده و با کنار زدن همه رقبای کشتی‌بلد و ماهرش توانسته دوبنده تیم ملی را از آن خود کند. نخستین تصویری که از او در ذهن کشتی‌دوستان ثبت شده، تصویر رفتار اخلاق‌مدارانه‌اش پس از پیروزی مقابل احمد جوان در مسابقات بوداپست مجارستان است. جایی که ثانیه‌ای هم به خوشحالی‌اش از تصاحب دوبنده تیم ملی ادامه نداد و وقتی دید رفیق و رقیبش بی‌اختیار اشک می‌ریزد، همراه او شد. به گفته خودش در اندیشه رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ است و این یعنی قصد دارد در مسابقات صربستان بین برترین‌ها باشد.

تنها تجربه ملی‌پوش بودن والی‌زاده به رده نونهالان و آن هم در کشتی فرنگی برمی‌گردد که مدال نقره آسیا را کسب کرده بود. وقتی وارد کشتی آزاد شد، کرونا برنامه‌هایش را به هم ریخت، سپس به دلیل مصدومیت یک سال از میادین دور ماند. مدتی بعد در مسابقات کشوری رده سنی جوانان شرکت کرد و پنجم شد. در انتخابی کشتی مازندران رده سنی بزرگسالان را انتخاب کرد و روی سکوی نخست ایستاد، در انتخابی جام تختی قهرمان شد و در مسابقات جام تختی هم با شکست مقابل احمد جوان مدال نقره را کسب کرد. اما در مسابقات انتخابی مجارستان توانست جوان را شکست دهد و صاحب دوبنده تیم ملی شود تا نخستین تجربه ملی‌پوش بودنش در کشتی آزاد، حضور در رده سنی بزرگسالان و رقابت روی تشک مسابقات جهانی باشد. والی‌زاده به طلای مسابقات می‌اندیشد.

رضا اطری-۶۱ کیلوگرم
آزادکار ۲۹ ساله اهل بابل برای سومین سال پیاپی راهی مسابقات جهانی می‌شود. دو سال پیش در نروژ دستش از کسب مدال کوتاه ماند، پارسال در بلگراد مدال نقره را کسب کرد و امسال نیز قصد دارد روند رو به رشد خود را ادامه دهد و کار ناتمام دو سال گذشته‌اش را با کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال مسابقات و ایستادن روی سکوی نخست به پایان برساند. اطری که پیشینه حضور در مسابقات المپیک توکیو را نیز در کارنامه دارد و چند مدال آسیایی نیز در افتخارات او ثبت شده، اکنون با کوله‌باری از تجربه پا به مسابقات بلگراد می‌گذارد تا هم کلکسیون افتخاراتش را ارتقاء دهد و هم برای حضوری پرقدرت در المپیک ۲۰۲۴ آماده شود.

رحمان عموزاد – ۶۵ کیلوگرم
جوان جسور و چالاک ۲۱ ساله خلیل‌شهری، عازم بلگراد می‌شود تا از عنوانی که سال قبل در همین شهر به دست آورد دفاع کند. عموزاد نیز سومین حضور پیاپی در مسابقات جهانی را تجربه می‌کند و در همین سن و سال اکنون تجربه زیادی دارد. دو سال پیش در مسابقات نروژ نخستین تجربه جهانی‌اش را با ناکامی پشت‌سر گذاشت. اما پارسال در بلگراد کاری کرد کارستان. پنج کشتی‌اش با رقبا را در این مسابقات مقتدرانه با پیروزی پشت سر گذاشت و مدال طلای مسابقات را کسب کرد.

جون‌سیک یون از کره جنوبی را ۸ – ۱ شکست داد، اسماعیل موساکایف مجارستانی و نامدار را ۶ – ۰ از پیش رو برداشت، عادل اوسپانوف قزاقستانی را ۱۳ – ۲ حذف کرد، حاجی علی‌اف آذربایجانی که سه طلای جهان و یک نقره و برنز المپیک داشت را ۹ – ۲ از پیش رو برداشت و در فینال هم یانی دیاکومیهالیس امریکایی را در مسابقه‌ای جذاب و دیدنی ۱۳ – ۸ شکست داد تا در ۲۰ سالگی طلای مسابقات جهانی را از آن خود کند. رحمان امسال با انگیزه بیشتری وارد مسابقات می‌شود. چشم کشتی‌دوستان قطعا به دست‌های رحمان و حمله‌های انفجاری و نابودکننده اوست.

امیرمحمد یزدانی – ۷۰ کیلوگرم
۲۳ ساله است و مانند رضا اطری به دنبال تکمیل کار ناتمام خود در مسابقات جهانی است. دو سال پیش در مسابقات جهانی اسلو (نروژ ۲۰۲۱) خیره‌کننده ظاهر شد و به فینال رسید. اما در فینال به سد محکم زاگیر شاخیف روس خورد و دستش از طلا دور ماند. او پارسال هم در بلگراد عضو تیم ملی کشتی بود و امید زیادی برای کسب مدال داشت. اما قرعه بدی به نام او افتاد و به حریف اسراییلی خورد و به این ترتیب نشد که تلاش خود برای کسب مدال طلا را محک بزند. او حالا با انگیزه‌ای بالا و تجربه‌ای که از مسابقات جهانی پیشین به دست آورده برای ارتقاء مدال جهانی‌اش از نقره به طلا پا روی تشک مسابقات خواهد گذاشت.

محمد نخودی – ۷۹ کیلوگرم
آزادکار جوان جویباری سومین تجربه حضورش در مسابقات جهانی را در پیش دارد. او نیز به بلگراد می‌رود که نخستین طلای جهانی‌اش را کسب کند. نخودی هم در مسابقات اسلو ۲۰۲۱ حضور داشت و هم پارسال در مسابقات جهانی بلگراد ۲۰۲۲ روی تشک رفت. نتیجه این دو حضورش هم برجسته بود، اما مطلوب او نبود. او در هر دو دوره فینالیست شد و در رقابت با جردن باروز مشهور و کشتی‌بلد امریکایی دستش از مدال طلا کوتاه ماند. فینال ۲۰۲۱ را ۵ – ۱ به باروز واگذار کرد و در فینال پارسال ۴ – ۲ شکست خورد. نخودی به دنبال شکستن طلسم طلا در بلگراد است.

حسن یزدانی – ۸۶ کیلوگرم
مشهورترین کشتی‌گیر سال‌های اخیر ایران، پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران و چهره محبوب کشتی جهان در ۲۹ سالگی همچنان کوهی از انگیزه و تلاش است. حسن یزدانی نیازی به معرفی ندارد. کلکسیون مدال‌هایش پر از همه مدال‌های معتبر جهانِ کشتی است. طلا و نقره المپیک و چند طلا و نقره جهان بخشی از افتخارات کشتی‌گیر دوست داشتنی ایرانی‌هاست. یزدانی برای اضافه کردن یک مدال طلای دیگر به بلگراد می‌رود تا با دستی پر عازم المپیک ۲۰۲۴ شود. بسیاری از کشتی‌دوستان جهان از حالا منتظر آغاز مسابقات حسن یزدانی و رسیدن او به فینال هستند تا یک بار دیگر پرهیجان‌ترین مسابقه سال‌های اخیر کشتی جهان بین او دیوید تیلور امریکایی رقم بخورد. دو چهره‌ای که حضورشان در مسابقات به عنوان برندی برای رقابت‌ها محسوب می‌شود. تا جایی که اتحادیه جهانی کشتی از این دو کشتی‌گیر دعوت کرده تا در نشست خبری افتتاحیه مسابقات جهانی بلگراد حضور یابند و جذابیت مسابقات را بیشتر کنند.

مجتبی گلیچ – ۹۷ کیلوگرم
آزادکار ۲۷ ساله تنکابنی دو سال پیش در مسابقات جهانی نروژ ۲۰۲۱ عملکردی قابل دفاع داشت. با سه پیروزی به نیمه‌نهایی رسید و حریف کایل اسنایدر معروف امریکایی شد که قهرمانی المپیک و جها را در کارنامه داشت. در آستانه پیروزی مقابل اسنایدر و ثبت یک شگفتی قرار داشت که در آخرین ثانیه‌ها به تجربه حریف باخت و ۳ – ۲ کشتی را واگذار کرد تا از رسیدن به فینال باز بماند. اما در دیدار رده‌بندی مقتدرانه حریف مغول را ۱۰ – ۰ شکست داد و تنها مدال جهانی‌اش در رده سنی بزرگسالان را کسب کرد. گلیج حالا پس از یک سال وقفه در رسیدن به مسابقات جهانی، دوباره توانسته دوبنده تیم ملی کشتی آزاد را تصاحب کند و راهی مسابقات جهنی شود تا در سکویی بالاتر از سکوی سوم بایستد.

امیرحسین زارع – ۱۲۵ کیلوگرم
این که در ۲۳ سالگی یک برنز المپیک و یک طلا و یک برنز بزرگسالان جهان را در کارنامه داشته باشی، یعنی تا اینجا مسیر را به درستی پیش آمده‌ای و می‌توانی ادامه مسیر را با موفقیت‌های بیشتری طی کنی. امیرحسین زارع دو سال پیش در مسابقات جهانی اسلو ۲۰۲۱ شگفتی‌ساز شد و با شکست رقبای صاحبنام مانند طاها آکگل و گنو پتریاشویلی طلای سنگین‌وزن جهان را تصاحب کرد تا سکوی اول سنگین‌وزن جهان پس از ۳۲ سال بار دیگر به نام ایران ثبت شود. او پارسال نیز در مسابقات جهانی بلگراد دوبنده تیم ملی را به تن داشت و روی سکوی سوم ایستاد. جوان آملی که دو سال پیش پس از پیروزی در مسابقه فینال به صورت نمادین تاجگذاری کرد و خود را شاه جدید سنگین‌وزن کشتی جهان معرفی کرد، امسال به دنبال پس گرفتن جایگاه از دست رفته‌اش است.

ناصر علیزاده – ۸۷ کیلوگرم (فرنگی)

فرنگی‌کار آملی دومین حضورش در مسابقات جهانی را پیش رو دارد. در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ تا یک چهارم نهایی پیش رفت و در این مرحله کشتی را به حریف دانمارکی واگذار کرد. در گروه بازنده‌ها توانست تا دیدار رده‌بندی پیش برود، اما با شکست در مسابقه رده‌بندی در رده پنجم مسابقات قرار گرفت. علیزاده سه طلای آسیایی دارد و برای ارتقاء کلکسیون افتخاراتش و راهیابی به المپیک به دنبال کسب مدال در مسابقات ۲۰۲۳ است.

محمدهادی ساروی – ۹۷ کیلوگرم(فرنگی)

فرنگی‌کار باتجربه و کشتی‌بلد اهل آمل برای چهارمین بار روی تشک مسابقات جهانی کشتی فرنگی بزرگسالان قرار می‌گیرد. حضورش درمسابقات ۲۰۱۹ به ایستادن روی سکو ختم نشد، اما پس از آن چند مدال معتبر کسب کرد. در المپیک ۲۰۲۰ توکیو مدال برنز را از آن خود کرد و ۲ دوره اخیر مسابقات جهانی کشتی فرنگی نیز یک طلا و یک برنز به دست آورد. ساروی نیز مانند همشهری سنگین‌وزن‌ خود یعنی امیرحسین زارع، در مسابقات اسلو ۲۰۲۱ قهرمان شد و در مسابقات بلگراد ۲۰۲۲ روی سکوی سوم ایستاد. او حالا در بلگراد به دنبال تکرار طلای اسلو است.

مسابقات جهانی امسال در حالی برگزار خواهد شد که مدعیان برای کسب سهمیه المپیک پاریس نیز تلاش خواهند کرد. سهمیه المپیک به کشتی‌گیران که در شش وزن المپیکی مدال طلا، نقره و برنز مشترک کسب کنند و همچنین به نفر پنجم نیز اختصاص خواهد یافت.

همچنین اتحادیه جهانی کشتی نیز به ترکیب تیم کشتی آزاد ایران نیز اشاره کرد که شانس سه طلا برای رحمان عموزادخلیلی، حسن یزدانی و امیر حسین زارع، سه نقره برای رضا اطری، امیر محمد یزدانی و محمد نخودی و ۲ برنز را برای یونس امامی و مجتبی گلیج متصور شد.