ساحل خبر | استاندار مازندران گفت: حذف سرعتکاه غیر استاندارد در جاده‌های برون شهری مازندران در دستور کار قرار گرفته است.

ساحل خبر | استاندار مازندران گفت: حذف سرعتکاه غیر استاندارد در جاده‌های برون شهری مازندران در دستور کار قرار گرفته است.

مهدی یونسی اظهار داشت: با هدف افزایش ضریب ایمنی، ساماندهی سرعتکاه‌های فاقد استاندارد در جاده‌های برون شهری مازندران صورت می‌پذیرد. ‎

وی با اشاره به شناسایی و ساماندهی ۹۶۷ قطعه سرعت‌کاه در جاده‌های برون‌شهری استان، ادامه داد: از این تعداد، ۶۱۸ مورد دارای مجوز و ۳۴۹ مورد فاقد مجوز بوده‌اند.

استاندار مازندران، اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران را متولی اصلی نگهداری و بهره‌برداری از سرعت‌کاه‌های بین‌شهری اعلام کرد و افزود: در سه‌ماهه گذشته، از میان ۳۴۹ سرعت‌کاه غیرمجاز، ۱۸۳ مورد ساماندهی شده‌اند که طی آن ۲۳ قطعه حذف و ۱۶۰ مورد مجوز شورای ترافیک شهرستان‌ها را دریافت کرده‌اند و ۶۱۱ مورد در قالب رنگ‌آمیزی و آشکارسازی ایمن‌سازی شده‌اند.

وی با اشاره به تراکم بالای جمعیت، تردد گسترده وسایل نقلیه، و جایگاه گردشگری ویژه استان، اجرای طرح‌های آرام‌سازی ترافیک را در محور‌های اصلی و فرعی ضروری دانست و گفت: این اقدامات در راستای کاهش تصادفات و افزایش ایمنی برای همه کاربران جاده‌ای در حال اجراست.

یونسی با اشاره به هزینه‌های ساخت سرعت‌کاه‌های استاندارد، بیان داشت: برای ساخت هر سرعت‌کاه، به‌طور متوسط ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی با تأکید بر نقش بازدارنده آرام‌ساز‌های ترافیکی در کاهش سوانح رانندگی گفت: نصب سرعت‌کاه‌های آسفالتی و تابلو‌های هشداردهنده در مناطق پرجمعیت، بریدگی‌های محور‌های اصلی و فرعی، و نقاط حادثه‌خیز در دستور کار اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد.

استاندار مازندران بر لزوم نصب هدفمند سرعت‌گیر‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: سرعت‌گیر تنها در نقاطی باید نصب شود که کاهش سرعت با علائم راهنمایی یا سامانه‌های نظارتی امکان‌پذیر نباشد. در غیر این صورت، احداث سرعت‌کاه ضرورتی ندارد.

وی افزود: با توجه به نرخ بالای تلفات عابران پیاده و وجود دسترسی‌های متعدد حاشیه‌ای در راه‌های استان، آرام‌سازی ترافیک در این محدوده‌ها برای تأمین ایمنی تردد عابران، امری حیاتی است.

print