ساحل خبر |  - سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی یکی از دستاورد بیست و سومین نمایشگاه سرمایه گذاری و تجارت(CIFIT) چین را انعقاد ۲ تفاهمنامه همکاری با شرکت های بخش خصوصی چینی برای سرمایه گذاری در زمینه‌های تولید دوچرخه و موتورسیکلت های برقی، نرم افزارهای نسل جدید ماشین آلات خط تولید در این منطقه آزاد اعلام کرد.

ساحل خبر |  – سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی یکی از دستاورد بیست و سومین نمایشگاه سرمایه گذاری و تجارت(CIFIT) چین را انعقاد ۲ تفاهمنامه همکاری با شرکت های بخش خصوصی چینی برای سرمایه گذاری در زمینه‌های تولید دوچرخه و موتورسیکلت های برقی، نرم افزارهای نسل جدید ماشین آلات خط تولید در این منطقه آزاد اعلام کرد.

اکبر نیازی به دستاوردهای نمایشگاه سرمایه گذاری و تجارت(CIFIT) چین اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد انزلی به عنوان نخستین منطقه آزاد شمال ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی مزیت هایی دارد که می تواند با برنامه های توسعه‌ای ملی متناسب با تغییر و تحولات بین المللی به کانون جدید توسعه مناسبات ایران و چین بدل شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون چند شرکت تولیدی – صادراتی و ارائه خدمات تجاری و گردشگری چینی در منطقه آزاد انزلی فعالیت می کنند، افزود: طی چهار سال گذشته سازمان منطقه آزاد انزلی با همکاری بخش های دولتی و خصوصی سه کشور چین، قزاقستان و ایران مسیر تجاری جدیدی را فعال کرده که طبق ارزیابی ها فرصت مناسبی برای ترانزیت کالاهای چینی به بازارهای غرب آسیا و جنوب خلیج فارس را فراهم می کند.

به گفته نیازی، مسیر ترانزیتی چین – قزاقستان – ایران می تواند به عنوان بخش فرعی ابتکار یک کمربند – یک جاده نقش ایفا کند و با اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه جیرده رشت، دریاهای شمال و جنوب کشورمان را به یکدیگر متصل کند.

وی عنوان کرد: با تکمیل آخرین قطعه مورد نیاز، کریدور شمال- جنوب فعال می شود در حالی که با اجرای برنامه‌هایی از سوی این سازمان در همکاری با اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی مسیر نقل و انتقال کالا از مبدأ چین به بازارهای منطقه‌ای فراهم خواهد شد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی درخصوص نمایشگاه (CIFIT) گفت: این نمایشگاه با حضور پنج هزار شرکت از ۱۰۰ کشور جهان در شهر شیامن استان فوجیان برگزار شد که مدیران ارشد حوزه های سرمایه گذاری مناطق آزاد با مدل های جدید تنظیم بسته های سرمایه گذاری در سطح بین المللی آشنا شدند. ارتباط با فعالان اقتصادی حاضر در این نمایشگاه تخصصی و دستاوردهای تکنولوژیکی جدید در زمینه های مختلف، تسریع و تسهیل گری خدمات رسانی به فعالان اقتصادی و گردشگران در دوران جهانی شدن ارتباطات از مهمترین دستاورد حضور در این نمایشگاه بود.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی نقشی محوری در انعقاد تفاهم نامه همکاری استان فوجیان چین با مناطق آزاد ایران داشت، اظهار کرد: ۲ تفاهم نامه همکاری برای سرمایه گذاری های تولیدی در نخستین منطقه آزاد شمال کشور مابین این سازمان و شرکت های بخش خصوصی چینی منعقد شد که زمینه تنوع بخشی به سبد کالاهای تولیدی-صادراتی منطقه را فراهم می کند.

نیازی نشست های تخصصی و اختصاصی معرفی فرصت های سرمایه گذاری که در قالب بخش های جنبی نمایشگاه برگزار شد را نیز فرصت مناسبی برای آشنایی با نیازها و فرصت های رو به رشد بازار چین و امکان سنجی همکاری ۲ کشور دانست و افزود: استقبال از غرفه این سازمان و پاویون مناطق آزاد ایران بیانگر فرصت های خوب سرمایه گذاری ۲ کشور در جهت همکاری های منطقه است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد انزلی همچنین به نقش محوری منطقه آزاد انزلی در کریدور شمال-جنوب و گسترش مناسبات ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جایگاه ویژه در بخش فرعی کریدور یک کمربند- یک جاده اشاره کرد و یادآور شد: حضور ایران در اتحادیه های بین المللی همچون سازمان همکاری شانگهای و بریکس با تکیه بر مزایا و معافیت های قانونی، بهره مندی از ۲ بندر بزرگ نسل سوم و نیروی انسانی مجرب گیلانی در این منطقه می تواند افق های جدیدی در توسعه مناسبات کشورمان با اعضای نهادهای منطقه ای ترسیم کند.