ساحل خبر | رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: رشد ۷.۹ درصدی برای این استان در راستای تحقق سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم و برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است.

ساحل خبر | رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: رشد ۷.۹ درصدی برای این استان در راستای تحقق سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم و برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است.

 شراره کاوسی روز یکشنبه در نشست کمیته برنامه‌ریزی شهرستان آستارا بیان کرد: دولت سیزهم از زمان آغاز فعالیت رشد اقتصادی هشت درصدی را هدف‌گذاری کرده بود که در واقع برنامه ششم توسعه و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه نیز تاکید بر همین موضوع داشت.

وی افزود: تفاوت دولت سیزدهم با دوره‌های دیگر این بوده که برخلاف گذشته سهم استان‌ها از تولید ثروت مشخص شده و برای اولین‌بار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است؛ به طوری که دولت و سازمان برنامه و بودجه این رشد اقتصادی را بین ۳۱ استان توزیع و برای هر استان سهمی مشخص کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار کرد: بر همین اساس قرار شد جهت تحقق رشد هشت درصدی اشتغال کشور، گیلان باید اقتصاد خود را ۷.۹ درصد رشد دهد و از این رو وظیفه‌ای بر دوش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها قرار گرفته است تا سهم شهرستان‌ها نیز از این تولید ثروت و رشد اقتصادی تعیین شود.

وی اضافه کرد: زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز و راه پیش‌نیاز پیشرفت است و برای پیشرفت و تولید ثروت در هر منطقه‌ای باید سرمایه‌گذاری، اشتغال و بهره‌وری افزایش پیدا کند که از جمله پروژهای سرمایه‌گذاری، پروژه‌های عمرانی است.

کاوسی عنوان کرد: از این رو سند رشد اقتصادی آستارا در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با همکاری مدیران شهرستانی تدوین شده که نیازمند همراهی بیشتر در ادامه این مسیر است تا سند جامع و کاملی برای تولید ثروت در این خطه فراهم شود.

وی ادامه داد: برای بزرگتر شدن ۹.۶ درصدی اقتصاد آستارا، پروژه‌های عمرانی نیمه تمام مرتبط با بخش تولید باید خاتمه پیدا کند که در همین راستا پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان احصا شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: بخش دیگر پروژه‌هایی است که به ارتقای بهره‌وری منجر و برخی از آنها به حوزه کشاورزی و صنعت مربوط می‌شود که در این راستا از فرمانداری‌ها خواسته شد تا پروژه‌های زمینه‌ساز ارتقای بهره‌وری را معرفی کنند.

وی اضافه کرد: زمینه بعدی پروژه‌های خرد است که می‌تواند توسط جامعه محلی شکل بگیرد و موجب افزایش تولید ثروت نقاط اطراف هم بشود و در واقع این حوزه‌ها کلیدواژه‌هایی هستند که می‌توانیم در قالب آنها پروژه‌های مختلفی را تعریف کنیم.

کاوسی بیان کرد: آستارا نقشی ویژه دارد و به عنوان یکی از هاب‌های توسعه تجارت مطرح است که در کنار شهرستان‌های انزلی، تالش و رشت می‌تواند در بحث توسعه بازار محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شود یا محصولات تولیدی نواحی همجوار را با ایجاد ارزش افزوده صادر کند.

وی گفت: با توجه به اشرافیتی که مدیران شهرستانی دارند، می‌توانند نسبت به معرفی پروژه‌ها و بیان نقاط قوت و ضعف هر یک اقدام کنند تا پس از چکش‌کاری در مرکز استان در نهایت با جمع‌بندی همه این موارد سند رشد هشت درصدی استان گیلان تدوین شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان افزود: این شهرستان قابلیت‌ها و تنگناهایی دارد که بر اساس هریک می‌توان طرح‌هایی تعریف و اجرا کرد و بر همین اساس انتظار می‌رود مدیران شهرستانی برنامه‌ها و پروژه‌های پیشنهادی خود را در سریعترین زمان ممکن ارایه کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به مزیت‌های جغرافیایی و طبیعی موجود در آستارا این شهرستان در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و گردشگری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد که انتظار می‌رود پروژه‌هایی که معرفی می‌شود، چشمگیرتر باشد.

کاوسی با اشاره به اینکه امسال سهم دستگاهی مانند بهزیستی آستارا از محل تبصره ۱۶ بودجه ۱۱۰ میلیارد ریال بوده است، اضافه کرد: این اعتبارات تزریقی دولت برای پرداخت وام‌های خوداشتغالی اختصاص یافته اما پرداخت تسهیلات تقاضامحور بوده و بدون سمت و سوی خاصی در جهت کمک به موتور محرک پیشرفت شهرستان انجام شده است که با تدوین برنامه چنین فعالیت‌هایی هدفمند خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به مقوله برنامه‌ریزی جهت ارتقای کارایی و اثربخشی منابع تخصیصی در راستای توسعه اقتصادی هدفمند یادآور شد: شهرستان آستارا در جریان دور نخست سفر رئیس جمهور مصوبات قابل توجهی در مقایسه با سایر شهرستان‌ها داشت که بسیاری از آنها در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ابلاغیه داشتند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان پروژه‌ها شامل تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب، اجرای بزرگراه آستارا-تالش، تکمیل چهار سد، تکمیل خط لوله انتقال گاز رشت- چلوند و گازرسانی به پنج روستا، ساماندهی رودخانه مرزی آستارا چای، تکمیل استخر ورزشی بانوان و استادیوم وحدت، ساختمان محیط‌بانی جوکندان، تکمیل و تجهیز سالن اجتماعات، تکمیل هوشمندسازی و انسداد فیزیکی مرز آستارا و اجرای عملیات قرنطینه محصولات کشاورزی صادراتی در پایانه مرزی بود.