پیک کاسپین| ناظر گمرکات استان مازندران گفت: تجارت خارجی گمرکات مازندران در شش ماهه سال جاری با 6.4 درصد افزایش در ارزش به رقم 797 میلیون و 898 هزار دلار رسید.

پیک کاسپین| ناظر گمرکات استان مازندران گفت: تجارت خارجی گمرکات مازندران در شش ماهه سال جاری با ۶٫۴ درصد افزایش در ارزش به رقم ۷۹۷ میلیون و ۸۹۸ هزار دلار رسید.

عسگر نیک‌نفس ناظر گمرکات استان مازندران و مدیرکل گمرک نوشهر با اشاره به اینکه میزان وزنی تجارت خارجی گمرکات مازندران در نیمه اول سال جاری به میزان یک میلیون و ۶۲۱ هزار تن بوده است، به میزان تجارت خارجی گمرکات مازندران در ۶ ماهه اول امسال در بخش صادرات غیرنفتی پرداخت و اظهار داشت: در این مدت ۵۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۹۳ هزار دلار صادر شد که این میزان صادرات از حیث وزن ۲۳ درصد و به لحاظ ارزش ۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی با اشاره به میزان واردات در ۶ ماهه امسال، ادامه داد: در این مدت یک میلیون و ۷۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۵۵ میلیون و ۴۰۲ هزار دلار وارد شد که از حیث وزن ۲۵ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۷ درصد افزایش داشت.

ناظر گمرکات استان مازندران و مدیرکل گمرک نوشهر‌ درباره ۵ قلم عمده صادرات در ۶ ماهه امسال گفت: فرآورده های لبنی، مواد پلاستیکی، فرآورده های خوراکی گوناگون، سیمان، فلزات و مصنوعات آن ۵ قلم اول کالاهای صادراتی در این مدت بودند که به ترتیب ۵۶ میلیون و و ۹۸۳ هزار دلار، ۲۲ میلیون و ۱۶۸ هزار دلار، ۱۱ میلیون و ۴۵۱ هزار دلار، ۱۱ میلیون و ۸۳ هزار دلار و ۶ میلیون و ۴۸۹ دلار و از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص دادند.

وی بیان داشت: حدود ۷۶درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی گمرکات مازندران در این مدت به ۵ قلم کالای فوق الذکر اختصاص داشت.

نیک نفس عنوان داشت: کشورهای عمده مقصد کالاهای صادراتی گمرکات مازندران شامل عراق با ۷۲ میلیون دلار، روسیه با ۱۳ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۳ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۰ میلیون دلار و امارات ۴ میلیون دلار بود.

وی ابراز داشت: بر اساس این‌ گزارش ۵ قلم اول کالاهای وارداتی به کشور از طریق گمرکات مازندران در نیمه اول امسال شامل چربی ها و روغن‌های حیوانی و نباتی به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار، ذرت دامی ۱۸۴ میلیون دلار، جو دامی ۵۷ میلیون دلار، گندم ۵۲ میلیون دلار و کک نفتی و متالوژی ۴۵ میلیون دلار بوده است که ۵ قلم اول کالاهای وارداتی حدود ۱۵٫۶ درصد ارزش کل واردات را در این مدت به خود اختصاص داد.

ناظر گمرکات استان مازندران و مدیرکل گمرک نوشهر همچنین درباره ۵ کشور اول مبدأ واردات در ۶ ماهه امسال تصریح کرد: در این مدت ترکیه با ۲۶۲ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۹۶ میلیون دلار، روسیه با ۷۷ میلیون دلار، قزاقستان با ۳۷ میلیون دلار و سوئیس با ۲۲ میلیون دلار ۵ کشور اول مبدأ واردات بوده‌اند.