پیک کاسپین | مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: متخصصان اقتصاد کشاورزی باید با جایگزین کردن محصولات کم آب بر که اقتصاد کشاورز را هم تامین کند، الگوی کشت گلستان را تعیین کنند.

پیک کاسپین | مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: متخصصان اقتصاد کشاورزی باید با جایگزین کردن محصولات کم آب بر که اقتصاد کشاورز را هم تامین کند، الگوی کشت گلستان را تعیین کنند.

سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: الگوی کشت متأثر از عوامل مختلفی نظیر آب، خاک، اقلیم و اقتصاد کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: با توجه به خشکسالی و کمبود آبی که در استان با آن مواجه هستیم الگوی کشت ما باید بر اساس میزان آب مصرفی باشد.

وی ادامه داد: در استان گلستان ۸۵۰ هزار هکتار اراضی داریم که از این مقدار ۲۵۰ هزار هکتار آن آبیاری می‌شود، ۴۰۰ هزار هکتار به صورت دیم کشت شده و ۲۰۰ هزار هکتار هم مراتع کم بازده است.

حسینی اضافه کرد: اگر بخواهیم همه ۸۵۰ هزار هکتار اراضی که در گلستان در اختیار داریم را آبیاری کنیم به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم و این در حالی است که در گلستان تنها ۲.۵ میلیارد مترمکعب آب در اختیار داریم و حداکثر دو میلیارد مترمکعب آن را می‌توانیم در بخش کشاورزی صرف کنیم و مابقی آب، در بخش شرب، صنعت و محیط زیست مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: در کشور ما زمین زیاد و آب کم است و از طرفی اقتصاد کشاورز هم باید تأمین شود پس باید اقتصاد خود را با میزان آب تطبیق دهیم.

وی گفت: متخصصان اقتصاد کشاورزی باید با جایگزین کردن محصولات کم آب بر که اقتصاد کشاورز را هم تأمین کند، الگوی کشت استان را تعیین کنند.

حسینی افزود: کشاورزان گلستان تنها ۶ ماه از سال کار می‌کنند و ۶ ماه دیگر بیکار هستند، اگر صنایع تبدیلی وابسته به کشاورزی و خوراک دام در استان ایجاد شود کشاورزان ما می‌توانند در بازه زمانی که بیکار هستند مشغول به کار شوند و اقتصاد خود را از این راه تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: خام فروشی و به ویژه خروج گندم از استان یکی از مشکلات بخش کشاورزی ما است، که اگر جلوی آن گرفته شود قطعاً در اقتصاد کشاورزان استان مؤثر است.