ساحل خبر | اکنون ۱۲ طرح از طرحهای ۲۰ گانه تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمین اجتماعی با ترکیبی جدید در حال پیگیری و اجرا است از جمله میتوان به طرح های «پزشک خانواده، نظام ارجاع و حفاظت مالی بیمهشدگان »، « اصلاح ساختار مدیریتی درمان»، « تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای » و « هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر» به عنوان مهمترین این طرحها اشاره کرد.
سازمان تامین اجتماعی یکی از نهادهایی است که با بیش از نیمی از جمعیت کشور سر و کار دارد به طوری که بیش از ۴۸ میلیون نفر معادل ۵۳ درصد از جمعیت کشور مستقیم و غیرمستقیم از خدمات این سازمان بهرهمند هستند، در واقع ۱۶ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۷۶۰ بیمه شده اصلی و ۲۳ میلیون و ۸۱۵ هزار و۴۶۳ نفر به عنوان افراد تبعی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.
مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی بر مبنای قانون تامین اجتماعی و مقررات مربوط شامل حمایت در برابر حوادث، بیماریها و بارداری، مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن است.
به اعتقاد کارشناسان، شرایط آینده تأمین اجتماعی با توجه به سرعت و تکرار تغییرات، تحولات علم و فناوری و مخاطرات پیشرو، نیازمند «آیندهآمایی» است. به معنی اینکه این سازمان باید آینده مطلوب خود را ساخته و برای آیندههای محتمل پیشرو مهیا باشد، موضوعی که در طرح «چشمانداز تأمین اجتماعی نوین (افق ۱۴۳۰)» دنبال میشود. از این رو اجرای طرحهای گوناگون از جمله ۲۰ طرح تحولی در دستورکار این سازمان قرار گرفت در چارچوب این طرح بناست با همآموزی، همآفرینی و همسازی شرکای اجتماعی، کارکنان، نهادها و دستگاههای اجرایی ذیربط، آینده مطلوب سازمان تأمین اجتماعی رقم زده شود.
برای دستیابی به این هدف و مدیریت چالشهای فعلی و آینده، در دوره جدید مسئولیت سازمان تامین اجتماعی و در اواخر آذر سال گذشته (۱۴۰۳) ۲۰ طرح تحولی با مشارکت کارشناسان و صاحبنظران متخصص از میان ۶۰ مسأله شناسایی و در بخشهای بیمهای، درمانی و اقتصادی تعریف شد تا عملکرد تأمین اجتماعی بهبود و خدمات بهتری به ذینفعان ارائه شود.
چهار طرح اجرایی شد
در آستانه اولین سال ابلاغ و اجرای طرحهای تحولآفرین و توسعهای، چهار مورد از طرحهای بیستگانه، بعد از تکمیل موفقیتآمیز طراحی و سیاستگذاری وارد فاز اجرایی شد و تعدادی از طرحها نیز ادغام شدند تا در مجموع این برنامه در شروع دومین سال؛ در قالب ۱۲ طرح پیگیری، استمرار و در مسیر نهایی شدن قرار گیرد.
بعد از بررسیها و کنترلهای نهایی، چهار طرح؛ «چشمانداز تأمین اجتماعی نوین»، «اجرای نظام انتصابات بر مبنای شایستهسالاری»، «پرداخت مبتنی بر عملکرد و بهبود پرداخت به کارکنان» و «بهرهوری منابع مالی سازمان» با ورود به فاز اجرایی و استقرار در ساختارهای عملیاتی سازمان به نتیجه رسیده و مختومه شدند.
۱۲ طرح در حال پیگیری و اجرا است / طرح پزشک خانواده با ۷۲.۶ درصد پیشرفت
در مجموع اکنون ۱۲ طرح از طرحهای تحولآفرین و توسعهای سازمان تأمین اجتماعی با ترکیبی جدید در حال پیگیری است که طرح «پزشک خانواده، نظام ارجاع و حفاظت مالی بیمهشدگان» یکی از آنها است که با هدف استقرار نظام مراقبتهای سطحبندیشده و کاهش پرداخت از جیب بیمهشدگان، بهمنظور اجرای نهایی و رفع ایرادات احتمالی و استقرار پایلوت نظام ارجاع در برخی استانها در دست اقدام است و ۷۲.۶ درصد پیشرفت دارد.
طرح «پذیرش، رسیدگی و پرداخت الکترونیکی اسناد پزشکی با ۶۶ درصد پیشرفت
همچنین طرح «پذیرش، رسیدگی و پرداخت الکترونیکی اسناد پزشکی (رسا)» با ۶۶ درصد پیشرفت و با هدف تحقق شفافیت در پرداختها و کاهش زمان چرخه رسیدگی اسناد یکی دیگر از این طرح ها است که راهاندازی شده و از مهمترین دستاوردهای آن، پذیرش الکترونیک اسناد بیمارستانی تمامی مراکز ملکی و طرف قرارداد سازمان در سامانه رسا و پردازش الکترونیک اسناد در بیش از ۱۰۰ مرکز طرف قرارداد است.
همچنین طرح «اصلاح ساختار مدیریتی درمان» به عنوان طرح دیگر ۷۵.۳ درصد پیشرفت داشته است و هدف آن بازمهندسی ساختار درمان سازمان تامین اجتماعی و تمرکززدایی هوشمند است و ارتقای شفافیت مالی و پاسخگویی، تقویت زیرساخت دادهمحور برای تصمیمگیری و بهبود بهرهوری و کارایی مراکز درمانی از دستاوردهای آن محسوب میشوند.
طرح «تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای» با هدف بهبود و ارتقای سیستمها، سامانهها و سرویسهای بیمهای سازمان با رویکرد حذف مراجعات حضوری غیرضروری و هوشمندسازی سیستمها ارائه شده است و ۶۸ درصد پیشرفت دارد.
طرح «بیمه متمرکز، یکپارچهسازی شعب و استقرار نظام یکپارچه مالی تعهدی» به عنوان طرح ترکیبی از دو مورد بیستگانههای تحولی با هدف یکپارچگی دادههای بیمهای و استانداردسازی عملیات شعب و ثبت همزمان تمام رویدادهای مالی سازمان اجرایی شده است. پس از نهاییشدن این طرح، خدمترسانی با شفافیت بیشتر و خطای کمتر، امکانپذیر میشود.
طرح «ساماندهی و تسهیل خدمات بیمه فضای کسب و کار» با ترکیب دو مورد از طرحهای تحولی سازمان تأمین اجتماعی، با هدف بهبود محیط کسبوکار و تقویت تولید از طریق ارتقای کیفیت خدمات و اصلاح ساختار موازی و گسترش پوشش بیمهای در حوزه کسب و کارهای نوین تدوین و اجرایی شده است.
همچنین طرح «مدیریت و تعهدات بیمهای سازمان» با ترکیب دو طرح از بیستگانههای توسعهمحور سازمان تأمین اجتماعی با هدف کنترل مصارف بلندمدت و حفظ تعادل مالی سازمان و صیانت از نیروی کار و منابع سازمان، سالمسازی محیط کار و یکسانسازی قواعد و مقررات هدفگذاری شده است.
طرح «ارتقای مدیریت وصول منابع» با هدف واقعیسازی، اصلاح و ساماندهی مطالبات سازمان تدوین شده است؛ اجرای این طرح ضمن ایجاد شفافیت در فرآیندهای سازمان با کارفرمایان، در بهبود خدمترسانی سازمان اثرگذار خواهد بود که در حال حاضر ۸۳.۵ درصد پیشرفت دارد.
طرح «هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر» با هدف انجام بازرسی الکترونیکی از دفاتر قانونی/ مالی با رویکرد خوداظهاری بیمهای تدوین شده که از پیشرفت ۷۲.۴ درصد برخوردار است.
همچنین طرح «استعدادیابی و جذب نخبگان» با هدف شایستهیابی و جانشینپروری به اجرا درآمده است. از مهمترین اقدامات این طرح، ایجاد بانک اطلاعات استعدادهای سازمان و ایجاد سازوکار علمی برای جانشینپروری است که با توجه به فرآیندهای پیشبینی شده، ۴۵.۴ درصد از مسیر را طی کرده است.
طرح «رضایتمندی مبتنی بر نظارت مردمی و ارتقای نظام پاسخگویی» با هدف افزایش رضایت مشتریان، شفافیت و پاسخگویی بهتر به ذینفعان سازمان، مدیریت کارآمد شکایات و درخواستها، افزایش بهرهوری سازمانی، کاهش نارضایتیها و تعارضات تدوین شده است و ۷۸.۱ درصد پیشرفت دارد.
طرح «اصلاح ساختار و ساماندهی سرمایهگذاری، بنگاهداری و املاک» با ترکیب دو مورد از طرحهای تحولی با هدف ساماندهی و خروج از بنگاهداری سازمان در شرکتهای تابعه مستقیم و ساماندهی املاک و مستغلات سازمان برنامهریزی و تدوین شده است.
۴ طرح در مرحله ورود به فاز اجرا و استقرار در ساختارهای عملیاتی
در ادامه اجرای این طرح ، اکنون ۴ طرح در مرحله ورود به فاز اجرا و استقرار در ساختارهای عملیاتی قرار دارند که طرح «چشمانداز تأمین اجتماعی نوین (۱۴۳۰)» یکی از آنهاست که با هدف تبیین نقش سازمان در تحقق سند چشمانداز آتی کشور ارائه شده است. ارائه پیشنویس احکام قانونی و مقرراتی با رویکرد آیندهنگری و ایجاد شبکه مجازی نخبگانی از خروجیهای آن است. این طرح در مرحله ورود به فاز اجرایی و استقرار در ساختارهای عملیاتی است.
طرح «انتصابات بر مبنای شایستهسالاری» ، تدوین و ابلاغ شیوهنامه انتصابات، برگزاری آزمون سراسری با همکاری سازمان سنجش و برگزاری کمیتههای انتصابات از گامهای بنیادین در این مسیر محسوب میشوند. این طرح در مرحله ورود به فاز اجرایی و استقرار در ساختارهای عملیاتی قرار گرفته است.
همچنین طرح «پرداخت مبتنی بر عملکرد» با هدف تقویت کارایی و اثربخشی منابع و ظرفیتهای تأمین اجتماعی در ارائه خدمات شایسته به شرکای اجتماعی برنامهریزی و اجرایی شده است. این طرح در مرحله ورود به فاز اجرایی و استقرار در ساختارهای عملیاتی است.
طرح «بهرهوری منابع مالی سازمان» با هدف کاهش بدهیهای معوق تأمین اجتماعی، افزایش رضایت طلبکاران و کارفرمایان با ارائه سازوکار انعطافپذیر پرداخت، استفاده از توکن برای ایجاد شفافیت، تسریع معاملات و کاهش نقدینگی موردنیاز برای تسویهحساب، تشویق کارفرمایان به پرداخت معوقات بیمهای از طریق مشوقهای قانونی و مالی تدوین شده است. این طرح در مرحله ورود به فاز اجرایی و استقرار در ساختارهای عملیاتی است.





























Monday, 15 December , 2025