ساحل خبر | داور هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به افزایش گرایش جوانان به نوازندگی ساز «دف» گفت: دف ساز همه ایران است و جداسازی آن بر اساس نواحی مختلف به زیان فرهنگ موسیقی خواهد بود. با نُت‌نویسی و آموزش علمی مخالف نیستم اما نباید ریشه و اصالت ساز فراموش شود.

ساحل خبر | داور هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به افزایش گرایش جوانان به نوازندگی ساز «دف» گفت: دف ساز همه ایران است و جداسازی آن بر اساس نواحی مختلف به زیان فرهنگ موسیقی خواهد بود. با نُت‌نویسی و آموزش علمی مخالف نیستم اما نباید ریشه و اصالت ساز فراموش شود.

سیدعطالله سلامیه با اشاره به برگزاری ۱۷ دوره گذشته جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: جشنواره موسیقی جوان به عنوان تنها جشنواره تخصصی در این حوزه نقش مهمی در جریان موسیقی کشور داشته است. با وجود این، لازم است با تبلیغات گسترده‌تر، جوانان را بیشتر به سمت موسیقی و سازهای کهن ایرانی سوق دهیم.

وی گفت: با توجه به فرهنگ کهن ایرانی، باید به موسیقی اصیل اهمیت بیشتری داده می‌شد تا اثرگذاری آن در سال‌های اخیر پررنگ‌تر باشد. هر سازی که قدمت و اصالت دارد، می‌تواند با درون انسان‌ها ارتباط برقرار کند و ارتقای آن اتفاقی ارزشمند است.

سلامیه افزود: اگر جوانان از سازهای اصیل و مقدس ایرانی فاصله بگیرند، خوشایند نیست. باید این سازها را ارتقا دهیم تا نسل جوان به سمت آنها جذب شود و این موضوع نیازمند تبلیغات و توجه بیشتر است. تا چند سال قبل روند جشنواره مناسب بود و دف در آن تنها در چارچوب دف مقامی معرفی می‌شد اما در سال‌های اخیر رقابت‌ها تغییر یافته است.

این مدرس و نوازنده دف بیان کرد: این نگاه که دف تنها به نواحی کردستان تعلق دارد، نادرست است. ریشه و اصالت دف در کردستان است اما این ساز به سراسر ایران و جهان راه یافته و حتی ساختار و شیوه نوازندگی آن گسترش یافته است. امروز تفکیک دف به دو بخش تئوری و مقامی، هم از نظر هنری و هم احساسی، کار درستی نیست؛ زیرا دف پیش از هر چیز با احساس نوازنده معنا پیدا می‌کند.

ریشه این ساز به ۳۵ هزار سال پیش بازمی‌گردد، در حالی که تئوری و نت‌نگاری آن قدمتی کمتر از ۴۰۰ سال دارد. متأسفانه گاهی اصالت و واقعیت تاریخی را فراموش کرده و تنها به نگاه مدرن بسنده می‌کنیم. ورود به دنیای مدرنیته مشکلی ندارد اما حفظ اصالت بسیار مهم است و نباید آن را از دست بدهیم.

پیشنهاد فراخوان بین‌المللی جشنواره

سلامیه درباره استعدادیابی در جشنواره ملی موسیقی جوان اظهارداشت: این جشنواره در کشف استعدادها موفق بوده است، هرچند می‌تواند گسترده‌تر عمل کند. یکی از پیشنهادهای من این است که با اعلام فراخوان بین‌المللی، زمینه حضور هنرمندان کشورهای همسایه فراهم شود تا جشنواره ملی موسیقی جوان در سطح منطقه‌ای و جهانی نیز شناخته شود.

همان‌طور که جشنواره «نوای رحمت» در کردستان با حضور اساتید داخلی و خارجی برگزار می‌شود، جشنواره موسیقی جوان هم می‌تواند مسیر مشابهی را طی کند. ایران کشوری فرهنگی است و باید هنر خود را فراتر از مرزها معرفی کند.

داور هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش موسیقی کردستان درباره سطح کیفی آثار جشنواره بیان کرد: سطح کیفی آثار نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. وقتی آثار هنرجویان را بازبینی می‌کنم، می‌بینم که با چه علاقه و استعدادی ساز می‌نوازند.

وی گفت: اگر کم‌کاری وجود دارد، متوجه ما اساتید و دست‌اندرکاران است که باید بیشتر تلاش کنیم. برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی می‌توانند جوانان را بیشتر جذب کند. هر جوانی که در مسیر هنر قرار بگیرد، کمتر دچار لغزش خواهد شد.

افزایش گرایش جوانان به نواختن دف

سلامیه درباره گرایش جوانان به ساز دف خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی جوان نقش مهمی در افزایش توجه جوانان به ساز دف داشته است. امروز حتی در خیابان‌ها جوانانی را می‌بینیم که ساز به دست به سمت کلاس می‌روند و این نشان‌دهنده گسترش روزافزون دف است. باید بررسی کنیم چرا این ساز چنین اثرگذاری عمیقی دارد و چه معنا و مفهومی پشت آن است.

این مدرس و نوازنده دف خاطرنشان کرد: دف ساز همه ایران است و جداسازی آن بر اساس نواحی مختلف به زیان فرهنگ موسیقی خواهد بود. من با نُت‌نویسی و آموزش علمی مخالف نیستم اما نباید ریشه و اصالت دف فراموش شود. باید تلاش کنیم این ساز در ایران ثبت و حفظ شود تا کشورهای دیگر نتوانند آن را به نام خود مصادره کنند. دف ریشه در ایران دارد و از کردستان نشات گرفته است.

به گزارش ایرنا، فراخوان هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان اردیبهشت ماه امسال در چهار بخش اصلی «موسیقی دستگاهی»، «موسیقی نواحی»، «موسیقی کلاسیک غربی»، «آهنگسازی» و یک بخش ویژه «شناخت و حفظ ردیف» برای سه گروه سنی «الف» ۱۵ تا ۱۸ سال: متولدین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹، «ب» ۱۹ تا ۲۳ سال: متولدین سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ و «ج» ۲۴ تا ۲۹ سال: متولدین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ منتشر شد.

پس از پایان مهلت فراخوان، در مرحله نخست جشنواره یکهزار و ۶۴۰ نفر شرکت کردند که از این میان ۸۴۰ نفر در بخش موسیقی دستگاهی، ۳۵۱ نفر در بخش موسیقی کلاسیک و ۴۴۹ نفر در موسیقی نواحی حضور داشتند، مرحله اول بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره از ۱۵ مردادماه امسال با همکاری ۹۲ داور آغاز شد که داوری‏‌های این مرحله تا اوایل شهریور ادامه داشت و از این تعداد بعد از داوری اولیه؛ ۲۱۷ نفر در بخش دستگاهی، ۲۷۲ نفر در بخش نواحی و ۱۱۶ نفر در بخش کلاسیک به مرحله پایانی رسیدند.

در بخش آهنگسازی، ساز ویولن ایرانی و پیانوی ایرانی، رقابت‌ها تک‌مرحله‌ای بوده و مقام‌ها در همان مرحله نخست مشخص شد که در اختتامیه جشنواره اعلام می‌شوند.

مرحله نهایی هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از ۱۱ شهریورماه با حضور جوانان شرکت‌کننده در بخش موسیقی نواحی ایران رسما آغاز به کار کرد. این جشنواره به همت انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا ۲۶ شهریور در تالار رودکی تهران ادامه دارد و به دنبال آن نوازندگان و خوانندگان در بخش‌های موسیقی دستگاهی و حفظ ردیف، موسیقی نواحی، و موسیقی کلاسیک غربی در حضور هیات داوران به اجرا می‌پردازند. ۸۸ هنرمند در سبک‌های مختلف، داوری هنرجویان هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده دارند.

print